mandag 30. januar 2017

Regle


Målgruppe: 3-6år

Mål: Rim og regler gir barna rytmetrening og stimulerer utviklingen av talespråket. 

Hvordan: Reglen bjørnejakt blir som en reise sammen med barna. Denne kan vi bruke når vi er ute på tur eller inne i barnehagen. Barna får opplevelser med lyd, rytme og bevegelser.

Hvorfor: Rim og regler er barns lek med fantasien og ord. Det er lek med rytme, lyd og form. Ikke minst rytmetrening (Berre,2012,s.142). I rim og regler er det ikke noe fasit svar, og nye ord kan dukke opp. Barn er glad i gjentakelser og derfor er rim og regler fint å bruke i barnehagen. De øver og nyter når den voksne gjentar rim og regler (Berre,s.184)





Målgruppe: 0-3år

Mål: Rim og regler gir barna rytme trening og stimulerer utviklingen av talespråket. 

Hvordan: Himpel og Pimpel er en fingerlek-regle. Her er tomlene Himpel og Pimpel. 

Hvorfor: "Fingerleker undestreker, understøtter ord, musikk og tekst" (Berre,2012.s.172). Fingerleker kan også hjelpe å forstå hva ordene betyr. Barn får visualisert ord og det er en god måte å lære på. 




Målgruppe: 3-6 år

Mål: Rim og regler gir barna rytme trening og stimulerer utviklingen av talespråket. 

Hvordan: Det var en gang et hus er en regle med gjentakelse. Tingene i reglen blir også mindre og mindre og kan styrke barns begrepsforståelse. I denne reglen kan også barna bruke fantasien og lage en egen regle med utgangspunkt i samme struktur. Barna kan komme på med ting som starter stort og som blir mindre og mindre. 

Hvorfor:  Rim og regler er barns lek med fantasien og ord. Det er lek med rytme, lyd og form. Ikke minst rytme trening (Berre,2012,s.142). I rim og regler er det ikke noe fasit svar, og nye ord kan dukke opp. Barn er glad i gjentakelser og derfor er rim og regler fint å bruke i barnehagen. De øver og nyter når den voksne gjentar rim og regler (Berre,2012, s.184)

Litteraturliste: Berre, Å. (2012) Mer musikk!: Musikk for de minste. Oslo: Norsk Noteservice. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar